Sans Online, de pionier in het nieuwe retourbeleid

Terwijl online winkels met mooie aanbiedingen en beloftes de aandacht van consumenten proberen te strikken, neemt de consument alles voor lief en schept hij steeds hogere verwachtingen. Zo wordt er te pas en te onpas gebruik gemaakt van het gratis retourbeleid, wat volgens Sans Online echt niet langer kan. Om het aantal retourzendingen drastisch terug te brengen is daarom besloten om maatregelen te nemen.

Halverwege 2016 is Sans Online de samenwerking met Factif aangegaan om haar bestaande webshop een grote update te geven. Niet alleen kreeg de toenmalige online winkel een look-transformatie, ook achter de schermen werd er hard gewerkt aan het makkelijker en sneller maken van het product- en verkoopbeheer. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Tegenwoordig staat Sans Online immers bekend als de grootste online kledingwinkel in Twente en omstreken. Helaas heeft deze groei ook een schaduwzijde van het online shoppen belicht en heeft Sans Online een drastische keuze moeten maken: retourneren is niet meer gratis.

Sans Online webshopSans Online webshop

Retour overzicht Europa 2018

Bron: E-commerce in Europe 2018 (postnord, 2018).

Kijken, bestellen, maar toch niet kopen

Dat wij Nederlanders veel aankopen online doen blijkt uit het onderzoek van PostNord (2018). Uit het onderzoeksrapport komt naar voren dat 55% van onze online aankopen uit kleding en schoenen bestaat en dat wij maar al te graag gebruik maken van het recht op retourneren en restitutie op het aankoopbedrag. Maar liefst 52% van de Nederlandse online consumenten heeft aangegeven iets terug te hebben gestuurd naar de verkoper in het afgelopen jaar. Nederland staat hiermee, onder Duitsland, op de tweede plek die veel online bestellingen retour stuurt.

Een reden voor het retourneren van artikelen is dat consumenten vaak een artikel in diverse maten en/of kleuren bestellen, en niet passende producten vervolgens weer terugsturen. Voor Sans Online is dit helaas ook een veelvoorkomend fenomeen. Zo blijkt dat van de 12.000 pakketjes die Sans dagelijks naar klanten verstuurt er 48% retour komt.

Andere koers in retourbeleid

Hoewel gratis retourneren van producten ‘normaal’ lijkt te worden voor consumenten, beseffen zij zich vaak niet dat dit hoge financiële kosten met zich meebrengt voor de (online) winkels. In het afgelopen jaar heeft Sans Online namelijk een verlies gedraaid van ruim €200.000. Daarnaast is het lukraak terugsturen van producten uiteraard milieuonvriendelijk. Om producten te retourneren dienen klanten van Sans Online daarom vanaf deze maand een retourbon te kopen van €2,95. Hiermee hoopt Sans Online haar consumenten te laten beseffen dat retour sturen niet gratis is en met het aantal retourzendingen ook de rode cijfers terug te dringen.

Nieuw retourbeleid