Hé je bent wat vergeten!

Als e-commerce ondernemer weet je dat het aantal bezoekers dat klant wordt slechts in een handvol procenten valt uit te drukken. Al die andere bezoekers zijn vaak bijna klant, maar besluiten uiteindelijk hun volgegooide winkelwagen toch niet af te rekenen. Lees hier de tips voor “abandoned carts”.

Veel klanten die het winkelwagentje verlaten willen best later hun bestelling afmaken. Het namailen van deze klanten werkt vaak heel goed en heeft ook een verrassend hoge conversie. Die extra procent(en) conversie die je wilt realiseren, ligt voor het grijpen en vereist geen dure online campagnes.

Voordat we aan de slag gaan met het terughalen van de afhakers, is het slim om eerst te afrekenproces te bestuderen.  Belangrijke redenen voor webshopper om hun winkelmandje te verlaten zijn:

  1. Geld! onverwacht (hoge) verzendkosten, te duur, weinig betaalmethodes
  2. Geen zin om te registreren als klant
  3. Afgeleid en vergeten om de bestelling af te maken.
  4. Onduidelijkheid over retouren, privacy of betrouwbaarheid

Bestudeer je afrekenproces en vraag jezelf kritisch af of je heldere, gemakkelijke, concurrerende en gefocuste checkout in je webshop hebt. Heb je dit allemaal goed voor elkaar dan is het tijd om aan de “abandoned carts” onder handen te nemen.

Het allerbelangrijkste van het verlaten winkelwagentje is dat je weet van wie deze is en dat je contact kunt opnemen. Zorg er dus zo snel mogelijk voor dat je jouw klant laat vertellen wie ze is. De data die je nu verzamelt kun je gebruiken om klanten te informeren over hun niet afgemaakte bestelling. De beste conversie haal je uit een herinnering binnen een uur, daarna kun je een follow up na 24 uur plannen.

Je bent natuurlijk niet de enige webshop die heeft bedacht dat het lucratief is om een abandoned cart campagne op te zetten. Zorg daarom voor en opvallende en makkelijk converterende mailing. Om met het eerste te beginnen. Humor, een prikkelende onderwerp regel of gewoon een leuke opmerking zorgen ervoor dat jouw bericht opvalt in de uitpuilende mailbox van je klant.

Als de klant besluit om het mailbericht te lezen. Zorg er dan voor dat je een duidelijke boodschap hebt. Klik op de afrekenknop, klik op de producten, ga terug naar de shop en rond je order af! Wees origineel, maar laat het conversiedoel bovenaan staan. Er is niets mis met een beetje gezonde druk. Je helpt je klant om een mooie aankoop niet mis te lopen.  Denk ook nu weer na waarom klanten hun order niet hebben afgerond. Ben je te duur, misschien kun je voor deze ene keer de verzendkosten achterwege laten. Afrekenen te lastig? Biedt deze klant “exclusief” de optie tot achteraf betalen. Vertrouwt de klant je shop niet, benadruk de bereikbaarheid en waardering van andere klanten.

Het kansen die het opvolgen van de winkelmandjeverlaters biedt zijn groot. Niet elke verlater zul je om kunnen toveren in een klant. Het zit nou eenmaal in de natuur van veel shoppers om te kijken-kijken-en-niet-te-kopen. Wil je meer informatie over het optimaliseren van je afrekenproces of het opvolgen van abandoned carts? Neem dan contact met ons op. Factif is gespecialiseerd in het realiseren van succesvolle e-commerce oplossingen en het laten doorgroeien van e-commerce retailers.